menu
Vasút a
föld alatt

A tervek szerint teljesen megújul a Kőbányát Lajosmizsével és Kecskeméttel összekötő 142-es vonal. Sok elképzelés született, de mostanra két reálisan kivitelezhető megoldás maradt. Ezeket mutatjuk be a következőkben. A fő kérdés az, hogy melyik veszi figyelembe a helyi lakosok, a vasút közelében élők igényeit. Ebben pedig jelentős eltérések vannak a tervek között.

A 142-es vasútvonal korszerűsítésével az állam az egykori Budapesti Fejlesztési Központot (BFK) bízta meg 2021-ben. A cél akár 120 km/órás sebességre alkalmas, Ócsáig kétvágányú, villamosított fővonal létrehozása.

A sebességnövekedés és a járatsűrűség növelése miatt elengedhetetlen a forgalmas szintbeni kereszteződések kiváltása – azaz hogy a közúti forgalom ne keresztezze a vasutat –, és komoly zajvédelmi létesítmények telepítése.

A tervezés fontos, és Pestszentimre számára különös jelentőségű szempontja a vasút településrészeket elvágó hatásának csökkentése.

Születtek arra tervek, hogy a majdani korszerűsített, kétvágányú, villamosított, sűrű forgalmú vasútvonal pestszentimrei szakaszát egy nyitott árokba süllyesszék. Ilyen megoldás számtalan helyen létezik Európában, ahol a vasút környékén lakók szempontjait még inkább figyelembe veszik.

E terv szerint a Nemes utcánál, Pestszentimre állomás környékén az addig nyitott vasúti árkot lefednék. Az állomásépület alatt süllyesztve alakítanák ki a peronokat. Így a közúti kapcsolatok nem sérülnének, az egész városközpont változatlan formában megmaradhatna.

A vasút továbbra is könnyen elérhető lenne, de a felszínen a helyét park, közösségi tér váltaná fel.

Kevesebb kisajátítás, újraegyesülő városrészek

Nagy előnye lehet ennek a változatnak, hogy sokkal kevesebb kisajátítással járna, hiszen az egész beruházást meg lehet oldani a vasút jelenlegi nyomvonalán. Pestszentimre városközpontja megmaradna, és nem foglalná el egy közúti aluljáró.

Az árokban vezetett vasút felett a gyalogos- és kerékpárforgalom, a közösségi és a gépjármű-közlekedés több helyen hidakon átvezethető lenne. Ez csökkentené a vasút településrészeket elvágó hatását, ami eredetileg is fontos tervezési szempont volt.

Ebben az esetben nincs szükség csúnya és ormótlan zajvédő fajra sem.

Ön melyik tervváltozatot részesíti előnyben?

A polgármester és az önkormányzat meggyőződése, hogy a helyben élőket érintő ügyekről a helyben élőknek kell döntést hozniuk. Nem egyszerűen egy vasútvonalról, hanem az életünkről van szó. Ezért nem elfogadható, hogy ismét az itt lakók feje felett akarnak meghozni egy döntést. Mondja el véleményét!
Szavazok!


Copyright © 2024 Budapest Főváros XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzata